Google
 

Tuesday, May 1, 2007

N95/SportsTracker og GeoCaching

Ja, nogle af dem jeg arbejder sammen med på et af de mange projekter jeg deltager i gennem mit job, har gennem noget tid talt om GeoCaching. Selvom jeg synes det lød sjovt, prøvede jeg at ignorere dem på grund af generel travlhed.

Men efter jeg har fået min N95 er jeg åbenbart mere lydhør, for under frokostsnakken i dag - min første snak om GeoCaching efter køb af N95'eren - går det pludselig op for mig, at gadgetdimsen er genial og helt oplagt til denne sportsgren.

Til dem der ikke ved hvad GeoCaching er, går det ud på at man får nogle koordinater (længde/breddegrader), hvor der ligger en "cache". En cache er så vidt jeg har forstået typisk en beholder af varierende størrelse. Helt fra nærmest fingerbøllignende genstande til større kasser. Disse indeholder som minimum en liste, og når man finder en cache, skriver man sit GeoCache-brugernavn på listen, tager måske et par billeder, og smutter igen.

Andre caches indeholder ting, man kan bytte med ting man selv har med. Eksempelvis kan en cache indeholde bamser, som man kan tage en af, hvis man tilgengæld lægger en af sine egne medbragte bamser ned i kassen samtidig. Dette kræver naturligvis at man ved cache'en indeholder bamser, men det kan man læse om på forhånd.

Andre caches indeholder en form for mønter eller lignende med et nummer på. Dem kan man tage med hjem, og indtaste det nummer der står på dem. Så kan man se hvor mønten har været tidligere. Det kan være i Danmark, eller endda andre steder i verden. Måske kan man se hvor det er meningen den skal hen. Nogle af disse "tokens" har nemlig et formål - eksempelvis at være mindst én gang i hver af Danmarks kommuner. Eller én gang i hver verdensdel. Ja, GeoCaching er et globalt fænomen ;)

Som GeoCache'er får man point for hver cache man har fundet - man registrerer også den fundne cache når man kommer hjem til computeren (eller on-spot med sin N95'er ;)), hvor man også kan uploade beskrivelser/fotos (igen, hvorfor tage hjem for at gøre det?). Man kan også få point for at være den første der finder en ny cache (First Finder eller noget i den stil). Det er der nogle der går MEGET op i.. det er faktisk ret ekstremt.

Alle medlemmer - og det er i øvrigt gratis at blive medlem - kan lægge sine egne caches ud. Der er vist nogle regler for hvor tæt de må ligge, men det er vist også det primære.

Ja, du har gættet rigtigt. Jeg har tilmeldt mig - langt om længe ved jeg der er nogen der vil sige. I morgen er det min plan, at jeg skal finde min første cache. Jeg har nemlig en ½ fridag sammen med min søn, da hans institution holder 1.maj-fri. Jeg har tænkt mig at bruge Nokia SportsTracker, naturligvis på N95'eren. Den har en rigtig god og brugervenlig opbygning, og viser (blandt en masse andet) bredde og længdegrader. Farer man vild undervejs, kan man jo altid kombinere med Map-applikationen, så man kan få N95'eren til at hjælpe en på vej hjem igen. N95'eren tillader faktisk at mere end ét program af gangen bruger GPS-enheden samtidig. Det kan efter sigende ikke lade sig gøre fra en Pocket PC. På den måde kan man både logge sin rute vha. SportsTracker (med en masse statistik samt eksport af rute til Google Earth), samt bruge navigation/kort, og hvilke andre applikationer man ellers måtte ønske.

Jeg ser lidt GeoCaching som en sjov måde at blive stimuleret på mange planer; hang til gadgets/internet-baserede services, at få rørt sig, at være sammen med familien eller andre nørder. Faktisk er der mange af dem jeg taler med, der bruger det som en slags udflugtsmulighed med kone og børn, hvor gåturen om søndagen pludselig har et formål og bliver til en leg, i stedet for blot en gåtur fra A til B og tilbage igen.

SportsTracker er i øvrigt netop kommet i en ny version 1.42, der inkluderer GPS Filtering. Dette fikser en bug der var i den tidligere version, der gjorde at ruten nogle gange sprang meget pludselig, specielt når man var ved siden af høje bygninger. Det kunne også give pludselige kraftig stigninger i både højden over havet, samt (naturligvis deraf også) hastigheden.

Det er sandt, N95 er rent faktisk "what computers have become". Jeg ønsker mig absolut ikke tilbage til de dage, hvor det ikke var muligt at have sin computer med i lommen. For hver dag der går, synes N95'eren mere og mere uundværlig. Den er et arbejdsredskab, legetøj, kamera, en måde at få rørt sig på, og nærmest uendeligt meget andet. Phew.

Måske kigger jeg snart på Nokias Wellness Diary - stay tuned.

technorati tags:, , , ,

No comments:

Post a Comment

Please comment! I look forward into hearing your comments/oppinions.